Kanaal oevers aanpassen

Drie jaar na de opening van het Máximakanaal moet er weer herstelwerk uitgevoerd worden. De stortstenen op de flauwe taluds van het kanaal vallen van de wand in het water. Ze zijn te licht voor de zuigkracht en golfslag die de zware schepen met een vaarklasse IV (tot 2000 ton laadvermogen) veroorzaken.
Frank Hooijmans van Rederij Hooijmans uit Kerkdriel, die dertien schepen in de vaart heeft en veel zand en grind naar de MBI- en Prefab-betoncentrale brengen in Veghel, heeft er zijn gedachten over. ,,De zuigkracht van de grote schepen, in combinatie met wind maakt dat de grote schepen tegen de wand worden gedrukt aan de Rosmalense kant tussen de zwaaikom bij Den Dungen en sluis Hintham."
"Daar zijn ook de meeste stortstenen van de oever. De beste oplossing is om daar damwanden te slaan. Dan ben je van de problemen af. En zes kilometer is erg langzaam. Die grote schepen met duizend pk of meer die halen wel achttien kilometer per uur."
De snelheidsbeperking betekent op een enkele reis tussen Rotterdam en Veghel een kwartiertje verlies. Terwijl het Máximakanaal juist een half uur winst betekende tussen deze havens. ,,Die tijd haal je in als het schutten bij Hintham en Empel weer mee valt. Dan valt nog wel mee", zegt Hooijmans die erg vaak op Veghel vaart.

gebaseerd op het Brabants Dagblad

 


Geplaatst op: Vrijdag 23 februari 2018

Foto’s

Tags

Kanaal

Tags

Nieuws