Online bestellen? Let op!

In deze coronatijd is online inkopen doen wel handig  en je hebt minder kans op een besmetting met het coronavirus. Maar dat weten oplichters ook. Waar moet je nu op letten bij het bestellen online? Zie de volgende tips:

  1. Kijk of de contactgegevens compleet zijn. Denk aan een (functionerend) telefoonnummer, adres, zichtbaar e-mailadres en KvK-nummer. Zijn ze alleen bereikbaar via een contactformulier op de website? Dan is er mogelijk iets niet in orde. Stuur bij twijfel eerst een bericht met vraag over het product dat u wilt bestellen.
  2. Betaal met creditcard, PayPal of achteraf. Met iDEAL mist u bescherming tegen fraude en betaalt u meestal direct, nog voordat uw bestelling verzonden is.
  3. Check de domeinnaam in de adresbalk van uw browser. Oude domeinnamen worden door oplichters opgekocht en hergebruikt. Komt deze niet overeen met de naam van webwinkel? Wegwezen!
  4. Controleer taalgebruik. Websites vol spelfouten, grammaticale missers en kromme zinnen zijn vaak niet van betrouwbare partijen.
  5. Zoek naar reviews van het product én de webshop. Dit kan gemakkelijk via een zoekterm zoals ‘naam website’ en ‘reviews’ toe te voegen. Bijvoorbeeld ‘xs4all.nl reviews’. Er moeten alarmbellen rinkelen wanneer ze grotendeels negatief zijn of als je niks terugvindt.
  6. Als het product veel goedkoper is dan het gewoonlijk is. Een gloednieuwe tv, high-end smartphone (denk aan de laatste iPhone of Samsung Galaxy S) of dure merkschoenen tegen spotprijzen? Trap er niet in. Grote kans dat het niet in de haak is.

Helaas is er geen wondermiddel om oplichting te voorkomen. Zo maakt 33% van de malafide websites gebruik van het https-protocol, herkenbaar aan het slotje in uw browser. Veel gebruikers denken onterecht dat deze websites altijd betrouwbaar zijn. 3,9% van de 15-plussers werd opgelicht bij het online shoppen (bron: CPB Risicorapportage Cyberveiligheid 2018).
Lees meer over veiligheid voor ouderen.


Geplaatst op: Donderdag 03 december 2020

Tags

Veiligheid

Tags

Nieuws