Probleem digitaal bankieren

Naar schatting hebben zo'n 2,6 miljoen volwassen Nederlanders moeite met online betalen en andere online bankzaken. Ruim een op de zes mensen heeft hierbij hulp nodig. De betaalsector wordt nu aangespoord dit probleem op te lossen. De groep blijkt heel divers te zijn. Het zijn bijvoorbeeld ouderen en laagopgeleiden of hebben een lichamelijke of geestelijke beperking. Vaak laten deze groepen het internetbankieren over aan anderen. Maar je afhankelijkheid van anderen wordt dan groter.  Soms vinden ze het lastig om iemand te vertrouwen die hun bankzaken regelt. De grootste problemen ervaren zij bij zaken als: het openen van een nieuwe bankrekening, het installeren van internetbankieren op de smartphone of tablet, of het aanvragen van een nieuwe betaalpas. Andere knelpunten zijn de bediening van de tablet of telefoon.  Maar vaak blijkt erg onduidelijke of slecht leesbare instructies een probleem. Je zou dan graag een medewerker van de bank willen spreken om je te helpen. Helaas zijn veel filialen in de loop van de tijd gesloten waardoor de afstand naar fysieke hulp groter wordt. Sommige banken geven nu groepslessen in internetbankieren, of zijn er financiële zorgcoaches die langskomen bij klanten of op servicepunten. Op deze site krijg je  goede eenvoudige uitleg of klik op de afbeelding in dit artikel  Heb je zorgen over geldzaken dan kun je terecht bij Eerste Hulp Bij Geldzaken (EHBG) van de gemeente 's-Hertogenbosch.
Mocht je vragen hebben over digitale zaken dan kun je ook terecht in Huis73 (bibliotheek Rosmalen ) Lees meer Zo gauw er in onze wijk een groepsles wordt gegeven door een bank,  zullen we dat op deze site vermelden.
Let op: Ga nooit in op een telefonisch bericht van een zogenaamde bankmedewerker zonder dat je erom hebt gevraagd. Je bank zal je nooit via telefoon, sms of e-mail benaderen met het verzoek geld over te boeken of je inloggegevens of pincode te delen. ‘Kluisrekeningen’ of ‘veilige rekeningen’ bestaan niet. Als de bank denkt dat fraudeurs werkelijk toegang hebben tot jouw bankrekening, zullen zij die rekening zelf blokkeren en contact met  je opnemen. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. Maak dus nooit op basis van een telefoontje of tekstbericht geld over.

Twijfelt je? Bel dan zelf met jouw bank, via het telefoonnummer dat je opzoekt op de website van de bank.

 


Geplaatst op: Maandag 06 februari 2023

Tags

Nieuws