Verbeteren fietsveiligheid blijft nodig

Sinds het begin van deze eeuw is het jaarlijkse aantal verkeersdoden tot 2010 afgenomen. Dat komt vooral doordat minder mensen in personenauto's verongelukten. Daarna schommelt het aantal jaarlijks, met een daling tijdens de coronapandemie.

Tegelijkertijd is het aantal fietsende verkeersslachtoffers de laatste jaren toegenomen.In 2023 kwamen 270 fietsers om het leven in het verkeer, 20 minder dan het jaar ervoor. In beide jaren reed minimaal 40 procent van hen op een e-bike.
Bovendien zagen we dat voor het vierde jaar op rij meer fietsers omkwamen dan autobestuurders.'

Van 2019 tot en met 2023 overleden 1199 fietsers door een verkeersongeval. Van hen kwam 42 procent om door een aanrijding met een personen- of bestelauto. Bijna 10 procent overleed na een aanrijding met een vrachtauto of bus en 32 procent kwam om het leven zónder botsing. Ze kwamen bijvoorbeeld ongelukkig ten val. Van de verongelukte fietsers van 75 jaar of ouder had 38 procent geen botsing gehad.

bron: 11-04-2024 Ministerie van IENW