Els Hollestelle

Kunstenares Els Hollestelle, geboren in St. Oedenrode in 1925, is broos maar krachtig.
Ze maakt schilderijen van olieverf op linnen. Haar werk ontstaat naar aanleiding van opgedane indrukken of gedachten die omgezet worden in een gevoelsmatige wereld. Niet altijd is het werk geheel abstract. Soms zijn er herkenbare elementen. Altijd is er een hang naar mathematische ordening.
Voor Els houdt een verantwoorde compositie het midden tussen realiteit en abstractie. Geen enkele kleurschikking, geen enkele vlakvorm wordt aan het toeval overgelaten. Bovendien maakt ze graag gebruik van heldere kleuren. Deze worden laag over laag aangebracht, waardoor het lijkt of het licht gefilterd wordt. Zo ontstaat werk dat doordacht en verantwoord is, zowel qua kleur als qua vlakcombinatie en dat getuigd van een verstilling. Door de geschilderde beelden ontstaan werkstukken die nooit vervelen, die steeds nieuwe beelden of associaties opleveren. 

De Belgische expressionisten waren voor haar een dankbare groep, omdat hun vlakverdeling aansprak én omdat ze hun huizen kon bezoeken, waaronder dat van Frits van den Berghe, en dat van zijn dochter. Ze heeft er haar afstudeerscriptie kunstgeschiedenis over geschreven. De geabstraheerde vormen van de Belgische expressionisten zien we ook in de werken van Els.

De schilder die ze erg bewondert is Paul Klee: hoe hij met enkele lijnen een gegeven neerzet.
"Die composities, die vlakverdeling, dat zocht ik in mijn werk. Hoe ik dagen kon nadenken over het vergroten van één millimeter van een vlak ten koste van een ander vlak.”

Els vertelt over haar glaskunst:
"De zeef van de tijd ontdoet veel van wat ik aan indrukken opdoe van overtollige franje. Wat overblijft dient zich later aan in vorm en kleur. In mijn schilderijen zijn de kleuren helder en transparant. Doordat die kleuren laag oiver laag worden aangebracht, lijkt het of het licht gefilterd is. Het is dus niet zo verwonderlijk, dat ik ook met het transparante materiaal glas werk.
Hiervoor heb ik seminars gevolgd in Oostenrijk bij Ingrid Swossil, bij Louis la Rooy in Amsterdam en Frank van Ham in Hilversum. Het resultaat ontstaat door werken met verschillende lagen glas en deze te versmelten tot een object. De objecten zijn vervaardigd tijdens verschillende werkperiodes in de Glaswerkstätte Sschlierbach in Oostenrijk, waar ik op uitnodiging werkte. De glasobjecten zijn unica en bevinden zich in collecties in binnen- en buitenland." 

Gedurende haar lange leven heeft zij een ongeëvenaard cv opgebouwd. Ze kon zich ontwikkelen tot een veelgevraagd kunstenares dankzij haar studie aan de de deeltijd- en avondopleidingen in de kunst- en vormgeving, waaronder de L.O.-opleiding tekenen, Koninklijke Akademie voor Kunst en Vormgeving in ’s-Hertogenbosch, de Sommerakademie in Nieder-Bipp (Zwitserland) en de eerder genoemde glasseminars.

Exposities en manifestaties
Haar werken waren en zijn te vinden bij tal van (groeps)exposities en bij manifestaties: in Wenen, België en Luxemburg in Amsterdam, Utrecht, het Instituut Verbeeten in Tilburg, bij Mommersteeg binnenhuisarchitectuur in Vught en in de Grote Kerk in Edam en nog veel meer.
Ze was docente, onder andere bij de KEI in Rosmalen en het Bossche Palet in ’s-Hertogenbosch en bekleedde diverse bestuurlijke functies. Zo was ze lid van de adviesraad SKKN in Utrecht. Werken van haar zijn opgenomen in de collecties van bijvoorbeeld de firma Hazenberg in Vught en notariskantoor Huijbregts in Rosmalen. Tot slot, maar bij lange na niet voldoende om recht te doen aan de veelzijdigheid van deze kunstenares, ontwierp ze paas-, kerst- en nieuwjaarskaarten voor onder andere het AKKV (Algemeen Kristelijk Kunstenaarsverbond).