Fred Schley schildert portretten, landschappen en stillevens
Zijn portretkunst is fenomenaal. Fred Schley portretteerde onder meer de burgemeesters van Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. Zijn meesterlijke hand brengt de personen tot leven, precies zoals ze zijn, met warmte en genegenheid. Ze voelden zich ogenschijnlijk op hun gemak bij de schilder die als geen ander kijkt, onderzoekt en weergeeft.
Hij kijkt ook naar zichzelf. Niet zoals Narcissus om de eigen schoonheid te vieren, maar om nog beter te kunnen kijken en zichzelf te doorgronden, zonder schaamte of mooidoenerij. Onlangs had hij in Deventer een indringende tentoonstelling met ruim 100 zelfportretten. Onbevangen en eerlijk neemt hij zichzelf keer op keer onder de loep. De werkelijkheid is altijd anders. Oogopslag, stemming, lichtinval, kleding, geen dag ziet eruit als de vorige.
De kunstenaar is een geoefend waarnemer en wil, zoals hij zelf eens aangaf ‘de tijd stil zetten’. Hij maakt niet alleen portretten, maar schildert ook landschappen en stillevens. De Brabantse omgeving is bekend terrein, maar zijn hart gaat vooral kloppen bij het Schotse landschap. De schilderijen die hij maakte op het eiland Skye zijn indrukwekkende, tijdloze verbeeldingen. In 2006 had hij daar een tentoonstelling. “De cirkel is rond, de werken keren terug naar de plaats waar ze ooit zijn ontstaan,” reageerde hij destijds opgetogen.
Fred Schley, geboren in 1957 in Den Bosch en in 1983 afgestudeerd aan de Academie voor Beeldende Vorming te Tilburg, werkt al ruimt dertig jaar als kunstschilder. Hij woont in de Molenhoek, samen met Tiny van der Werf, eveneens beeldend kunstenaar. Waar anderen de woonkamer hebben, heeft hij zijn atelier. Hij maakt al vanaf zijn vijftiende portretten; zijn opa was eveneens portretkunstenaar. “Ik leefde van het schilderen van portretten, maar nu werk ik alleen nog aan een opdracht als het een uitdaging is,” zegt hij. “Ik zou meer portretten kunnen maken, maar het mag geen massaproductie worden. Ze geven tegenwicht aan mijn vrije werk. Dan ben ik veel meer aan het zoeken, staat het eindresultaat minder vast en laat ik mij verrassen.”
Zijn werk kenmerkte zich door een fotografische precisie en verfijnd penseel- en kleurgebruik, maar dat heeft hij achter zich gelaten. Nu werkt hij robuuster en zoekt de expressiviteit. “Eigenlijk maakt het voor mij niet uit of ik een portret, landschap of stilleven maak,” zegt Schley. “De moeilijkheid zit in de vertaling van het onderwerp in schilderkunstige wetten. Bij een portret heb je natuurlijk te maken met een gelijkenis, maar daarna moet altijd weer die vertaalslag gemaakt worden, waarbij vorm en inhoud moeten samenvallen. Dan komen kleur, vlak- en lichtverdeling om de hoek kijken. Ook het ritme en het penseelgebruik moeten in overeenstemming met de maat van het schilderij zijn.”
Op maandagavond 17 maart bij Podium van Bijbomans toont hij enkele werken en gaat hij in gesprek met Henk Langenhuijsen. Meer info: www.fredschley.nl en www.instagram.com/fredschley
Henk Langenhuijsen